17. toukokuuta 2017

You're not smoking cigarette, it's cigarette that's smoking you

"Ensin tupakka ja sit mä..." teen sitä ja tätä on aika yleinen lause, jonka mun suusta kuulee. Harmittaa ihan suunnattomasti etten mä ole vieläkään onnistunut lopettamaan tupakointia! Alaikäisenä sitä tuli kokeiltua muutamia kertoja enkä alkanut heti täysi-ikäisyydenkään koittaessa polttamaan.


Pikkuhiljaa se kuitenkin eteni juopotteluiltoina siihen, että tuli ostettua pieni aski jota oli tarkoitus kuluttaa vain sen illan aikana. Aluksi se onnistuikin, mutta sen aikaisen kämppikseni kanssa asuessani hän houkutteli mua polttelemaan tupakin aina silloinkin jos joku asia otti päähän. Toki myös tuttavapiiriin alkoi kuulua yhä enemmän polttavia tuttuja ja tuo tupakointi muodostuikin siinä vaiheessa ns. sosiaaliseksi tekijäksi. "Mennään tupakalle." "Okei!"

Nyt tää tilanne onkin sitten sitä, että mulla menee iso aski päivässä ellei enemmänkin juopotteluilloista sitten puhumattakaan... Ne kerrat kun oon yrittänyt vähentää tupakointia, on yleensä aina sattunut jotakin pahaa tai sitten se tupakka on alkanut juopotellessa houkuttamaan enemmän eikä siinä vähentämisessä olekaan sitten tullut pysyttyä. Aina ajattelen, että vielä tämä yksi aski ja sitten mä lopetan. Kun huomaa askin hupenevan, niin taas päättää että seuraavan askin jälkeen... Johonkinhan se stoppi olisi tehtävä ja en tiedä, että mikä olis paras ratkaisu omalla kohdalla. Ensin vähentäminen, nikotiinituotteet vai kerrasta poikki? Musta tuntuu, että tuo viimeinen ei ainakaan ole se toimivin vaihtoehto. Miksei ihminen vaan voi pysyä sen verran lujana, että pystyisi polttamaan esimerkiksi silloin vaan kun juo? Tiedän ihmisiä, jotka ei edes krapulassa pysty polttamaan. Mulla krapulassa sitä tupakkaa menee aivan yhtä paljon kuin juodessakin. Tupakointi on niin inhottava tapa, että aina täytyy polttaa tupakka ennen jonkun asian aloittamista ja asian lopettamisen jälkeen. Mutta ne muutamat päivät, kun poltat vain sen puoli askia... Mikä ylpeys mulla! :D Nikotiinituotteista oon kokeillut imeskelytabletteja ja purkkaa. Imeskelytabletit oli todella pahoja ja purkka menetteli vaikka ne tekivätkin pahan olon jolloin mielummin repsahdinkin siihen tupakkaan taas :D


Ketkä teistä ovat onnistuneet lopettamaan tupakoinnin tai edes vähentämään sitä? Vinkkejänne kaivataan näin vertaistukena! Ois niin kiva, että olis piireissä ihmisiä jotka tähtäävät myös siihen tupakoinnin lopettamiseen :D Sais ehkä hiukan lisää motivaatiota tähän hommaan!

2 kommenttia:

  1. Mä lopetin vuosi sitten heinäkuussa. Olin polttanut kuitenkin enemmän tai vähemmän 8luokalta asti :) En vaan enää kestänyt sitä että pilaan omaa terveyttä koko ajan ihan turhalla jutulla. Lopetin siis ihan seinään, en käyttänyt mitään nikotiinivalmisteita yms.
    Mä en osaa sanoo muuta kun että kannattaa hankkia sellainen motivaattori joka voittaa tupakanhimon! :) Ekat kaks viikkoo on hankalia mut sä selviit kyllä! :)

    http://taruanuelina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno juttu! Luulen, että pian tämä loppuu ja vähennys on onnistunut. Kiitos kovasti kannustuksesta! :)

      Poista