26. maaliskuuta 2018

Miksi syön nykyään pääosin kuin vegaani?

Osa teistä on ihmetellyt otsikon mukaista asiaa ja nyt ajattelin avata sitä hieman. Muistan, kun asuin teini-iässä kotona ja mielessä oli silloinkin eläinten hyvinvointi. Silloin halusin kokeilla kasvisruokavaliota ja äitikin lähti siihen mukaan. Oli positiivinen kokemus, sillä todettiin että myös kasvisruoalla voi syödä hyvin ja maistuvasti! Mausteilla saa myös ihmeitä aikaan esimerkiksi soijarouheen/suikaleiden kanssa. Se jos mikä on mulle tässä tuottanut ongelmia, mutta kerta kerralta sujuu paremmin :D


Välillä on ollut kausia jolloin olen syönyt enemmän kasvispainotteisesti ja vähemmän lihaa. Kun asetin yhden tavoitteen eli sen, että haluan laihtua niin päätin siinä sivussa lopettaa lihan syönnin. Nykyään on ollut taas paljon mielessä se, että miten kamalat olot eläimillä on ja mitä ihminen oikein tekisi, kun joutuisi itse elämään niin? Korostan, että en tuomitse ihmisiä jotka syövät lihaa, mulla vain itselläni pyörivät nämä ajatukset jatkuvasti päässä. Päätin loppujen lopuksi, että miksi en sitten pyrkisi syömään kuin vegaani? Tämä on ollut ihan huippujuttu, sillä tämän myötä oon tutustunut sellaisiin tuotteisiin jotka mulle eivät tulisi sekasyöjänä mieleenkään. Nykyään on niin paljon vastaavia, vegaanisia tuotteita! Kaurakerma oli mulle vähän aikaa sitten uusi tuttavuus sekä mustapapupihvit, joista onnistuinkin taikomaan vegaanisen aterian eli pottuja, mustapapupihvejä ja kermaisen pippurikastikkeen, yam! Kasvissyöjät siis voivat käyttää osin eläinperäisiä tuotteita kuten maitotuotteita tai syödä esimerkiksi kananmunia. Vegaanisesti syövä ei taas syö mitään eläinperäistä.


Kaikki eivät tule ajatelleeksi sitä, että miten moni eläin ei saa elää lajilleen tyypillisesti, koska tilat ovat ahtaat ja virikkeitä on vähän. Kun porsaita kastroidaan, niitä ei välttämättä nukuteta eikä puudutusta anneta. Se siksi, ettei lihaan tule uroshormonien tuottamaa sivumakua. Onko se hyvä syy? Mielestäni ei. Munijakanoilla tilaa on vain A4 arkin verran ja tässä munantuotannossa kananpojat tapetaan kuoriutumisen jälkeen lähes välittömästi, koska niistä ei ole taloudellista hyötyä. Kyllä mulla ainakin on kyyneleet lähellä, kun mietinkin näitä juttuja. En kirjoita tästä enempää vaan siitä kiinnostuneet löytävät kyllä lisää tietoa, ihan liian herkistävä ja karu aihe mulle.

Eläimet on mulle todella rakkaita otuksia. Mulla on ollut aina jokin eläin pienestä pitäen ja ne ovat aina olleet niitä, jotka ovat pitäneet mut elossa silloin kun on ollut vaikeaa. En siedä sitä, että niille puhutaan rumasti. Tottakai joskus eläimet aiheuttavat ärsytystä, kuten kissan pissaaminen väärään paikkaan yms, mutta täytyy silloin itse katsoa peiliin ja miettiä, että mikä siihen on syynä. Eläimelle ei auta huutaminen, sillä vain pahentaa tilannetta. Tottakai siihen on joskus tullut itsekkin sorruttua, kukaan ei ole täydellinen mutta pyrin koko ajan enemmän olemaan parempi ihminen kaikin tavoin. Suoranaisesti mä en tule toimeen ihmisten kanssa, jotka vihaavat eläimiä. Sen vaan huomaa ihmisestä ja silloin ei selittelyt auta :D Ymmärrän tottakai ihmiset, jotka oikeasti pelkäävät esimerkiksi koiria. Heillä on siihen syynsä eikä syy ole se, että ovat vaan päättäneet vihata eläimiä muuten vaan. Mäkin ennen pelkäsin kissoja, koska ollessani pieni äiti luopui ensimmäisestä kissasta mulle puhjenneen allergian myötä ja mä jostain sitten patosin sen peloksi. Nykyään kun katson noita omia, ihania rontteja niin mä todellakin ihmettelen että miten mä olen voinut pelätä tuollaisia pieniä palleroita. Niin se vaan menee, että jos mun elämään tuppautuu niin silloin on hyväksyttävä myös karvatassut <3 Jossain oli mainittu kysymys, että söisikö ihminen oman koiransa? Moni vastaisi ei, mutta samalla tavalla myös siat, lehmät ja muutkin ovat eläimiä. Eivät he itse ole päättäneet sitä, että heistä tulisi tuotantoeläimiä vaan ihminen.


Jos kiinnostuit vegaanisesta ruokavaliosta tai ylipäätänsä eläinten oikeuksista, niin laitan tähän alle pari hyödyllistä linkkiä päästäksesi alkuun. Nykyään ainakin on tietoa saatavilla eikä ainakaan kokeilunhalu töppää siihen! :) On myös ollut ilo huomata, että vegaaniset tuotteet merkitään eri kaupoissa yhä selkeämmin. Nyt ne linkit:

Täältä löydät vegaanituotteita lueteltuina
Täällä voit ryhtyä lahjoittajaksi tai toimintaan mukaan, löydät tietoa muutenkin eläinten oikeuksista sekä voit tilata itsellesi kasvissyöjän infopaketin päästäksesi alkuun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti